نحوه خوابیدن صحیح در دوران بارداری

behnam roshanibehnam roshani
99 بازدید

خوابیدن صحیح در سه ماهه اول بارداری

خوابیدن در زمان بارداری

دو حالت مهم چگونگی خوابیدن مادر باردار : خانم ها در طول دوران بارداری به خصوص در سه ماهه اول احساس خستگی بیشتری می‌کند و نسبت به قبل از بارداری به خواب بیشتر نیاز دارند . علائم اولیه بارداری مانند تهوع سوزش معده نیاز مکرر به دفع ادرار در طول شب سوءهاضمه و سندروم گرفتگی عضلات ساق پا یا پاهای بیقرار توام ای هستند . که می‌توانند روی الگوی خواب مادر تأثیرگذارند . اگرچه با ایجاد چند تغییر و اعمال چند ترفند در سبک زندگی می توان به بهبود خواب مادر در سه ماهه اول بارداری کمک کرد.

دلایل کمبود خواب

در بدن شما تغییرات زیادی رخ می دهد که شما را از خواب عمیق محروم می‌کند . بر اساس نظر سنجی زنان و خواب در سازمان ملی خواب ۱۹۹۸ حدود ۷۵ درصد خانم‌ها در دوران بارداری اختلال خواب را تجربه می کنند . در این بخش به علائمی که مانع خواب در سه ماهه اول بارداری می شود اشاره می کنیم.

احساس خواب آلودگی

شما در ابتدای دوران بارداری به خصوص در طول روز خیلی احساس خواب آلودگی می کنید . افزایش ترشح هورمون پروژسترون ژن باعث تغییر در الگوی خواب شما می شود . این هورمون برای تنظیم دوره باروری ترشح می‌شود و شما را خواب آلود می کند و همچنین در این دوران میزان خواب عمیق نسبت به قبل از بارداری کمتر می شود . بیشتر خانم ها از خواب آلودگی خستگی و افسردگی شکایت می‌کنند.

احساس ناراحتی از تغییرات بدن

پستان ها حساس و دردناک اجازه نمی دهند شما خواب راحت داشته باشید . اگر عادت دارید روی شکم بخوابید یا بزرگتر شدن شکم احساس ناراحتی بیشتری می کنید.

راه حل

سعی کنید به پهلو که بهترین حالت برای تغذیه جنین هنگام خواب مادر است بخوابید . سوتینی بخرید که برای پستان های در حال رشد شما مناسب باشد . می‌توان از سوتین های راحت ورزشی یا سوتین های مخصوص قبل و بعد از زایمان و یک بالش کوچک برای راحتی پستان های دردناک خود استفاده کنید . اگر پستان های حساس اختلال در خواب به شما ایجاد می کند پزشک می‌تواند برای شما استامینوفن که در اف دی ای در گروه دارویی سی قرار می گیرد تجویز کند.

نیاز مکرر به دفع ادرار

چگونگی خوابیدن مادر باردار: ترشح پروژسترون می‌تواند باعث نیاز بیش از حد به دفع ادرار شود تاثیر هورمون ها برای تسکین و شل کردن ماهیچه ها باعث نیاز مکرر به دفع ادرار می شود . و همچنین با پیشرفت بارداری و رشد شکم فشار بیشتری روی مثانه وارد می شود بنابراین باعث اختلال در خواب شبانه شما می شود.

راه حل

اگر از رفتن به توالت خسته شده اید به جای کم کردن مصرف مایعات در طول روز مایعات بیشتری و شب مایعات کمتری بنوشید . همچنین از مصرف نوشیدنی های کافئین دار مانند چای قهوه و کولا اجتناب کنید.

حالت تهوع

بیماریهای صبحگاهی ویار در طول ۱۲ هفته اول بارداری کاملاً شایعه و معمول است . و بیشتر خانم ها در هر ساعت از روز آن را تجربه می‌کنند . مانند ممکن است فرد در طول شب به دلیل حالت تهوع از خواب بیدار شود و باعث اختلال در خواب می شود . قند خون پایین در دوران بارداری نیز حالت تهوع را تشدید میکند.

راه حل

مصرف داروهای گیاهی و مکمل ها با مشورت پزشک موثر است زنجبیل و درمان این مشکل بسیار کمک می‌کند طب فشاری نیز به شما کمک می کند.

مشکل سوزش معده

ترشح هورمون استروژن تاثیر آرامبخش روی کل بدن دارد همچنین باعث شل شدن عضلات می شود . که از مری به داخل شکم باز می‌شوند بنابراین محتویات و اسید معده می تواند به مری برگردد . و پس از خوردن غذا باعث سوء هاضمه می شود اگر بلافاصله پس از خوردن شام بخوابید خواب راحت و عمیق نخواهید داشت.

راه حل

رعایت فاصله زمانی مناسب بین غذا خوردن و خواب اهمیت زیادی دارد غذای خود را آهسته و با وصل می کنید و غذاهایی که برای شما مشکل زا هستند را تشخیص داده و از خوردن آن اجتناب کنید.

اضطراب و استرس

سه ماه اول بارداری ترکیبی از احساس هیجان و شگفت زدگی است . به خصوص برای مادرانی که اولین بارداری خود را تجربه می کنند هنگامی که بدن به زن مادر در حال تطبیق با تغییرات جدید است . برخی از مادران احساس بسیار خوبی و برخی از آنها احساس بسیار بدی دارند . تحقیقات نشان می‌دهد مادرانی که در اولین بارداری خود را تجربه می کنند در مقایسه با مادرانی که تجربه بارداری دارند در طول شب ۴۵ دقیقه تا یک ساعت بیشتر می خوابند.

راه حل

استرس زیادی دارید همه نگرانی‌های خود را در دفتر یادداشت کنید و به دنبال راه حل باشید به عنوان مثال اگر نگران زایمان هستید . می توانید با ثبت نام در کلاس های زایمان زن خود را آرام کنید . شما با انجام برخی کارها مانند نوشیدن یک فنجان شیر قبل از خواب دوش آب گرم شنیدن موزیک آرامبخش یا انجام تمرین ریلکسیشن به خود آرامش دهید.

دسته بندی آموزش
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4511+ محصولات
254+ سفارشات تکمیل شده
+1242 کاربران
22+ مطالب وبلاگ
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت