رژیم غذایی دوران شیردهی

behnam roshanibehnam roshani
131 بازدید

ده ماده غذایی بسیار مفید برای مادرانی که تازه صاحب فرزند شده اند

رژیم غذایی در دوران بارداری

رژیم غذایی دوران شیردهی

رژیم دوران شیردهی: نگران نباشید فقط این قانون را بخاطر بسپارید که شیردهی نقش بسیار مهم و حیاتی در زندگی شما و نوزادتان خواهد داشت.

زیرا شیر شما غنی از مواد مغذی و حیاتی برای رشد و سلامت نوزاد است سبک زندگی سالم داشته باشید.

داشتن رژیم غذایی و مصرف مواد مغذی متعادل اهمیت بسیار زیادی برای شما دارد . باید از رشد درست و مناسب نوزاد دلبندتان مطمئن باشید زیرا این مسئله اصلی ترین نگرانی یک مادر است.

چند راهنمایی مهم برای داشتن رژیم غذایی مناسب در دوران شیردهی

اصل مهم برای داشتن یک رژیم شیردهی سالم و متعادل بودن آن است شما باید رژیم غذایی کاملاً متعادل داشته باشید . که از همه گروه های مواد غذایی به اندازه کافی در آن وجود داشته باشد.

غلات: نان و غلات کامل و برنج انتخاب های مناسبی هستند زیرا حاوی فیبر و مواد مغذی فراوانی هستند.

میوه ها و سبزیجات: میوا هایی که رنگ روشن دارند انتخاب کنید زیرا حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان و انواع ویتامین‌ها هستند.

میوه و سبزیجات را خام بخورید زیرا حاوی مواد مغذی فراوان هستند.

پروتئین : گوشت کم چرب ماهی تخم مرغ مرغ و لوبیا به اندازه کافی بخورید زیرا پروتئین مورد نیاز بدن شما را تامین می کنند.

ماهی سالمون منبع غنی از امگا ۳ است ویتامین ها و مواد معدنی شیر کم چرب و ماست حاوی مواد مغذی بسیار حیاتی همچنین ویتامین ها و مواد معدنی هستند.

در دوران شیردهی چه چیزهایی باید بخوریم؟

مادری که تازه صاحب فرزند شده می‌داند اگر می‌خواهد شیر سالم به نوزاد خود بدهد نباید غذای پر ادویه بخورد .

برخی مواد غذایی مهم و حیاتی به بهبود سریع و حفظ سلامت مادر بسیار کمک می‌کنند.

مادر در دوران شیردهی باید برخی مواد غذایی مغذی و حیاتی را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

  • سبزیجات حاوی برگ سبز

 

غذا در دوران بارداری

 

سبزیهایی که برگ سبز دارند مانند اسفناج و کلم بروکلی منبع غنی ویتامین آ و ویتامین c و آهن می باشند .

وجود این سردیجات در رژیم غذایی مادر به رشد نوزاد کمک زیادی می‌کند . این سبزیجات کم کالری منابع خوب برای تامین کلسیم و آنتی اکسیدان هستند که برای سلامت مادر و فرزند بسیار مهم هستند.

  • میوه های فصلی

  • میوه مناسب برای شیردهی

فصلی منابع غنی آنتی‌اکسیدان ویتامین ها و مواد معدنی اسلامی تامین سی به بهبود زخم کمک می‌کند.

بنابراین خوردن آن به مادری که تازه عمل سزارین کرده توصیه می‌شود .

بنابراین بهتر است مقدار مرکبات مانند پرتقال و گوجه فرنگی و غیره را در رژیم خود افزایش دهید.

میوه‌هایی مانند سیب و موز به افزایش سطح انرژی و حفظ سلامت بدن کمک می‌کنند.

  • تخم مرغ

  • غذای مناسب بارداری

تخم مرغ منبع بسیار خوبی برای رفع نیاز بدن به پروتئین از تخم مرغ حاوی مقدار زیادی ویتامین دی است.

این ویتامین نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت شما دارد.

این دو با هم به رشد و تقویت استخوانها و ماهیچه های نوزاد کمک می‌کنند بنابراین تخم مرغ باید در رژیم غذایی مادر باردار وجود داشته باشد.

  • مایعات

  • چه غذایی باید در دوران حاملگی مصرف کنیم

برای اطمینان از کافی بودن ذخیره شیر مادر و حفظ سطح انرژی باید آب بدن مادر تامین شود .

کمبود آب بدن یکی از بزرگترین مشکلات است که مادر در دوران شیردهی با آن مواجه می شود.

کمبود آب می تواند میزان تولید شیر را کاهش دهد و باعث خستگی و کاهش استقامت بدن مادر شود.

مادری که تازه صاحب فرزند شده باید به میزان کافی . آب میوه آب و شیر و غیره بنوشد گرچه باید از مصرف نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه و چای پرهیز کنید.

  • غلات کامل

  • تغذیه مادر

غلات کامل مانند بلغور جو دوسر برنج قهوه‌ای و غیره منبع غنی مواد مغذی مانند پروتئین ویتامین‌ها آهن و مواد معدنی دیگر است.

غلات سطح انرژی و استقامت شما را بالا می برد و بهبود شما پس از زایمان برداشت کلی نوزاد کمک می کند.

  • لبنیات کم چرب

  • لبنیات در دوران بارداری

رژیم شما در طول دوران شیردهی باید حاوی مقدار زیادی محصولات لبنی کم چرب مانند شیر و ماست باشد.

لبنیات منبع غنی ویتامین b و d است و یکی از بهترین منابع تامین کلسیم بدن به شمار می‌آید.

کلسیم برای رشد ساختار استخوان نوزاد و حفظ سلامت مادر ضروری است اگر شما به عدم تحمل لاکتوز مبتلا هستید می توانید سویا شیر بنوشید.

  • گوشت کم چرب

  • گوشت برای دوران حاملگی

گوشت کم چرب ماهی و مرغ منبع غنی مواد مغذی حیاتی است.

گوشت کم چرب باعث افزایش تولید phab۲ ری میشود همچنین به رشد سیستم عصبی نوزاد و افزایش رشد کلی و کمک می کند.

همه مواد مغذی موجود در گوشت کم چرب سرعت بهبود مادر را افزایش میدهد و حال عمومی مادر را بهتر میکند.

  • سیر

  • مناسب برای دوران حاملگی

از سال‌های پیش مادرانی که به نوزاد خود شیر می دادند سیر می‌خوردند.

سیر باعث افزایش تولید شیر می شود اضافه کردن سیر به غذای شما . نه تنها آن را خوشمزه تر می کند بلکه سیستم ایمنی بدن شما را تقویت و مقدار شیر را افزایش می‌دهد.

سیر یک ماده غذایی ضد میکروب و آنتی اکسیدان مناسب برای مبارزه با عفونت است و به افزایش ذخیره شیر بدن کمک می کنند.

  • هویج

  • سیزیجات مفید برای زن حامله

هویج منبع غنی کربوهیدرات و پتاسیم است کربوهیدرات و پتاسیم در افزایش سطح انرژی و استقامت مادر در شیردهی نقش مهمی دارند.

ترویج منبع غنی بتاکاروتن است که در طول دوران شیردهی بدن شما به آن نیاز دارد.

آنتی اکسیدان موجود در هویج در تقویت بدن نوزاد و افزایش وزن کمک می کند از این ماده غذایی باید در رژیم غذایی مادر وجود داشته باشد.

  • حبوبات

  • تغذیه صحیح مادران شیرده

حبوبات منبع غنی پروتئین و آهن است به خصوص برای مادران . گیاهخوار و خام گیاه خوار لوبیا نخود فرنگی عدس بادام زمینی لوبیا قرمز یونجه و لوبیا سیاه در گروه حبوبات قرار می‌گیرند.

آنها جزو مواد غذایی هستند که تولید گاز معده را افزایش می دهند بنابراین باید به مقدار مناسب مصرف شوند به خصوص اگر مادر سزارین کرده باشد.

دسته بندی آموزش
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4511+ محصولات
254+ سفارشات تکمیل شده
+1242 کاربران
22+ مطالب وبلاگ
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت